Tuesday, May 20, 2008

PANDANGAN ISLAM TERHADAP MASA.

Setiap ilmu pengetahuan, bahan-bahan sastera dan kebudayaan hasil peninggalan generasi yang lampau, amat wajar jika kita menyelidik dan mengkaji akan semua khazanah peningalan mereka itu. Dan kita ambil apa yang pada firikan kita sesuai masa kini.

Sabda Rasulullah:
Perkataan yang mengandungi hikmah adalah senjata bagi orang-orang Mukmun. Di mana sahaja yang didapatinya, maka berhak ia mengmbilnya.”

Meninggalakan sejarah yang silam kerana menganggap sejarah itu lapok adalah tidak betul. Sebabnya ada terdapat barang yang paling bernilai dan tidak pula boleh ditukar ganti. Umpamanya Al Quran adalah kalam Allah yang tidak siapa pun boleh mereka-rekanya. Alquran tidak lapuk dik masa dan tidak ditelan dek zaman. Kaabah tempat orang-orang Islam pergi mengerjakan haji. Kaabah satu tempat yang mempunyai kelebihan dadi dahulu hinggalah sekarang, akan datang dan seterusnya. Tidak siapapun yang boleh menyangakal hakikat ini.



1. Masa yang lalu.

137. Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian-kejadian berdasarkan) peraturan-peraturan Allah yang tetap; oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah Bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul).

138. (Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.

139. dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh Dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.

140. jika kamu (dalam peperangan Uhud) mendapat luka (tercedera), maka Sesungguhnya kaum (musyrik yang mencerobohi kamu) itu telah (tercedera juga dan) mendaapat luka yang sama (dalam peperangan Badar). dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini Dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), Kami gilirkan Dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.


146. dan berapa banyak dari Nabi-nabi (dahulu) telah berperang Dengan disertai oleh ramai orang-orang yang taat kepada Allah, maka mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang telah menimpa mereka pada jalan (ugama) Allah dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh). dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar.

46. oleh itu, Bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - Dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di Dalam dada.



Golongan era baru atau moden menolak semua sejarah yang silam. Setiap yang moden mereka menerimanya bulat-bulat. Sikap golongan seperti ini adalah keterlaluan kerana ada barang yang lama lebih berguna jika dibandingkan dengan barang yang moden. Sebaliknya tidak kesunyian terdapat di zaman kemajuan ini perkara-perkara yang lebih merbahaya dan merosakkan.

Baru dan lama sesuatu perkara itu adalah relative sifatnya. Berkemungkinan sesuatu yang lama itu masih baru mengikut anggapan sesuatu kaum, biarpun orang lain mengatakan barang itu sudah lapok. Di dalam situasi yang lain berkemungkinan suatu yang baru dianggaplama. Sekali pun baru tidak kemungkinan berterusan baru begitu. Hari ini baru, esok menjadi lama.

Setiap hari silih berganti amat wajar diberi perhatian. Setiap insan perlu menghetong dirinya sendiri. Umpamanya hari ini apakah perkerjaan yang telah dilakukan dan kenapa dilakukan?. Ada pula pekerjaan yang ditinggalkan dan kenapa dia tidak dilakukan?. Perhetongan seumpama ini amat baik jika dapat dibuat setiap hari sebelum tidor di waktu malam.

Nafsu manusia terbahagi kepada tiga bahagian.

i. Nafsu Amarah Bissu’ iaitu nafsu yang sentiasa bergelomang dengan dosa.

ii. Nafsu Lawwamah, iaitu nafsu pada manusia yang terkadang dia melakukan dosa dan terkadan dia bertaubat serta berbuat baik.

iii. Nafsu Mutmainnah, iaitu yang sentiasa beriman dan berbuat baik.

Setiap insan yang selalu bermuhasabah atau menghetong diri sendiri besar kemungkinan dirinya akan bertambah baik dari masa kesemasa, kerana orang ini dapat mengawal diri dari sebarang godaan dan tarikan nafsu-nafsunya yang jahat itu hingga jadilah dia seorang yang benar-benar beriman. Keimanan yang mantap di dalam dirinya itu bagaikan polis dan hakim, kerana dialah yang mengawal diri sendiri dan menghukumnya. Di atas kefahamanan dan proses inilah maka sesaorang itu dapat mengikatkan dirinya sendiri dari nafsu “Amarah” kepada “Lawwamah” dan seterusnya hingga keperingkat iman yang sempurna, iaitu iman yang “Mutmainnah”

Hadith Rasulullah: Maksudnya;

“Sewajar setiap yang berakal, selagi aqal fikirannya tidak hilang, bahawa dia membahagikan masanya kepada empat waktu:

i. Waktu dia bermunajat (zikir) kepada Tuhannya.
ii. Waktu dia bermuhasabat tentang dirinya.
iii. Waktu untuk dia berfikir berhubung dengan barang-barang ciptaan Allah.
iv. Waktu dia menumpukan kepada keperluannya, seperti mencari makanan dan minuman.

Sayyidana Umar Al Khattab berwasiat:

“Hisablah diri kamu sebelum kamu dihisab. Timbanglah amalan kamu sebelum kamu ditimbang.” Di setiap malam Sayyidana Umar mumukul kakinya seraya bertanya dirinya sendiri: “Apa yang kamu buat pada hari ini?.”

Maimun bin Mahran, seorang tabi’in pernah berkata: “Seorang yang bertaqwa selalu menghetong dirinya lehih dari seorang raja yang tamak dan kawan yang bakhil!”.

Seorang mu’min sebagai pemimpin ke atas dirinya sendiri. Dir bermuhasabah ke atas dirinya kerana Allah. Golongan yang mengutamakan dunia menganggap perhetongan di akhirat itu ringan. Golongan yang mengutamakan akhirat memandang setiap perhetongan di akhirat itu sukar.

Beginilah cara bermuhasabah sebelum melakukan sesuatu pekerjaan. Jika sesaorang mu’min itu tersalah, maka hendalah dia merasakan di dalam dirinya menyesal dan bertanya dirinya: “Kenapa aku lakukan begitu. Demi Allah tidak sewajarnya aku berbuat begitu. Demi Allah aku tidak akan ulangi lagi angkara seperti itu lagi.” Maka inilah yang dikatakan muhasabah selepas amal.

Siapa yang tidak dapat bermuhasabah ke atas dirinya pada setiap hari, maka hendaklah dia melakukan muhasabah sekurang-kurangnya seminggu sekali. Supaya dengan itu dapat diketahui apakah kebaikan dan kesalah yang telah dilakukan.
Selanjutnya berhubung dengan perhetongan atau muhasabah ini amat perlu juga diadakan pada tiap-tiap bulan, supaya dapat memperbaiki kekurangan yang ada dan mempertikatkan lagi amal kebaikan yang telah dilakukan itu. Perhetongan seumpama ini hendaklah dilakukan sepanjang tahun hinggalah kepenghujung tahun.

Terdapat setengah orang-orang Islam terikut-ikut dengan adat resam yang dilakukan oleh orang-orang barat, seperti mengadakan sambutan hari jadi dengan mengadakan jamuan makan minum secara besar-besaran. Memasang beberapa batang lilin, kemudian mereka memadamnya secara beramai-ramai serta bertukar-tukar ucapan tahniah dan hadiah di dalam majlis tersebut. Sikap golongan seperti ini sangat mendukacitakan.

Dari meniru adat resam orang lain secra membabi buta, lebih baik sebagai seorang Islam yang berfikiran waras mengadakan perayaan hari jadinya dia mengambil peluang untuk merenung sepintas lalu akan segala amalan yang telah dilakukan sepanjang tahun. Umpama seorang penaiga yang bijak mesti menghetong setiap buku catitan pernaigaannya supaya dia dapat mengetahui berapakah untung yang diperolehi dan ada pula barang jualan yang rugi. Dalam pada itu dia selalu berdoa kepada Allah sypaya Allah kurniakan dihari-hari mukanya lebih baik dan hari-hari yang berlalu...

Seorang insan yang berakal waras akan bermuhasabah dirinya di dalam tiap-tiap tahun kerana setahun bukanlah jarak masa yang sadikit. Tiga ratus enam puluh hari kali dua puluh empat jam kali enam puluh minit dan kali enam puluh saat. Semua saat-saat ini merupakan nikmat dan amanah Allah kepadanya.

Sebaik-baik manusia yang berfikiran waras bahawa dia menginsafi dirinya yang mana umurnya kian hari kian meningkat. Suratna amal ibadatnya kian hari kian bertambah. Hari berganti hari, buku catitan amalan semakin menebal.

Hari demi hari berlalu,
Pergi membawa umurku
Hatiku sangat merasa pilu
Demi masa hari tetap berlalu...

Jesteru itu, semua insan wajiblah berfikir, tetapi malang manusia di dunia ini amat sedikit yang berfikir.


2. WAKTU SEMASA.

Masa yang berlalu semuga mendatangkan pengajaran dan pekiraan, di samping menyambut ketibaan hari-hari yang akan mendatangdengan persediaan dan bekalan yang juga disedikan. Setiap mukmin wajar bersikap demikian kerana Allah berfirman:

18. Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari Akhirat). dan (sekali lagi diingatkan): bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuannya akan Segala yang kamu kerjakan.

Seterusnya, dalam suasana semasa yang kita hidup ini pun, amat penting diberi perhatian tertentu, supaya masa yang ada dapat kiranya direbut peluang itu sebelum ianya pergi menghilang.

Al Imam Al Ghazali membahagikan masa itu kepada tiga;

i. Masa yang telah berlalu, jangan dikeji, biarpun dalam masa itu dia berada dalam kepayahan atau pun kesenangan.

ii. Masa sekarang. Perlu sesaorang itu berusaha dengan sedaya upaya mengingati Allah kerana jika masa berikutnya tidak lagi kunjung tiba, maka dia tidak lagi merasa kecewa. Jika dia masih berpeluang hidup, dia tetap melaksanakan tugasnya seperti masa-masa yang sudah.

iii. Masa akan datang belum kunjung tiba. Tidak seorang hamba pun tahu apakah iakan terus hidup atau akan mati!? Tidak seorang hamba pun tahu akan qadha’ Allah di masa itu.

Jangan bercita-cita panjang, tetapi keazaman untuk mengingati Allah biarlah berpanjangan. Sebaliknya dia sendiri tidak bahawa belum sampai separuh umur dia telah menghembuskan nafas terakhir! Di ambang ajal menjelma tiba jangan benci menemui mati! Di dalam apa keadaan sekalipun, semua nya terbatas kepada apa yang diceritakan oleh Abu Zar di dalam sebuah Hadith:

“Tidak mudah bagi sesaorang mukmin krcuali tiga perkara. Berbekal untuk akhirat, atau lengkap peralatan rumah sebelum bersara atau bersedap-sedap dengan makanan yang tidak haram.”

Semua masa-masa yang disebutkan ini boleh membantunya untuk menghadapi masa-masa yang seterusnya jika masa-masa tiu di urus dengan betul. Seterusnya ketika tangan menjamah makanan atau minuman, di saat-saat ini perlu dia merenung sejenak akan segala ni’mat Allah yang berada di hadapannya itu dengan renungan dan ingatan sebagai tanda zikirnya kepada Allah pemberi rezki.

Kesempatan masa yang ada hendaklah digunakan dengan betul. Rasulullah sangat –sangat menyuruh kita supaya mengisi ruangan kosong yang ada dengan sepenuh-penuhnya. Sabda Rasulullah:

“Jikapun berlaku kiamat, di tangan kamu di masa itu ada sepohon benih kurma, maka kamu masih lagi berkesempatan untuk menanamnya, maka hendalah kamu menanamnya.”

Maksud hadith ini jelas menunjukkan bahawa Islam sangat-sangat menghormati kepada pihak yang bekerja, biarpun hasil dari keringatnya itu belum sempat dinikmati oleh sesiapa pun. Biar pun di saat hampir Malaikat Israfil meniup sangkala, yang mana semua makhlok akan hancur binasa; dalam keadaan itu pun tidak seharusnya manusia hidup menganggur. Hadith ini membayangkan betapa berharga dan bernilainya setiap saat perjalanan masa. Di samping perhatian yang sama tetap diberikan kepada setiap masa yang lalu dan masa yang akan datang.

3. MASA AKAN DATANG.

Memberi perhatian kepada masa yang akan datang adalah sangat wajar. Secara fitrah manusia amat perlu meninjau akan masa-masa hadapannya. Dia tidak dapat lalai dan lari dari menerima kenyataan ini.

Di masa-masa akan datang tidak siapapun tahu samada baik ataupun buruk. Inilah dia ketentuan yang ada pada hari-hari tersebut. Firman Allah dalam Surah Luqman ayat 34.


“Tidak siapapun tahu apakah yang dia akan perolehi di hari esoknya!”

Setiap yang datang, biarpun ada orang yang menyangka hari yang akan datang itu masih jauh atau masih lambat tetapi hakikat sebenarnya adalah hampir dan dekat. Ada orang berkata: “Selepas hari ini adalah esok, dan esok itu amat dekat!”

Firman Allah dalam surah Al Nahl ayat 77:

“Tidak berlakunya qiamat, melainkan hanya sekelit mata atau lebih hampir!”

Sesaorang yang berfikiran waras akan membuat persiapan lebih awal sebelum tibanya masa yang akan datang. Firman Allah dalam surah Al Hasr ayat 18.


18. Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari Akhirat). dan (sekali lagi diingatkan): bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuannya akan Segala yang kamu kerjakan.

Ada orang menyangka bahawa Islam hanyalah mengutmakan masa yang sudah berlalu. Presangka seumpama ini adlah salah mengikut fahaman intipati Islam yang sebenar, kerana peranan ugama Islam yang sbenar ialahmelengkapkan diri manusia supaya dapat hidup aman bahagia, kekal abadi di hari akhirat. Meletakkan pandangan pada hari-hari akan datang merupakan perkara-perkara asasi di dalam Islam.

Hadith Rasulullah :

“Sesungguhnya setiap hamba berada di antara dua perkara yang di takuti. Di antara ajal ayng akan pergi tiada siapa yang ketahui, apakah yang akan Allah lakukan pada ajal itu. Ajal yang masih ada tiada siapa pun tahu apakah Allah menghukumkannya nanti? Maka setiap hamba hendaklah mengambil perhatian tentang diri masing-masing. Perhatiandi dunia untukakhiratnya dandi waktu muda sebelum tua. Maka demi Allah yang nyawaku ini di tanganNya selepas mati tidak ada sebarang ratapan lagi. Selepas dunia in,i tidak ada tempat lagi selain dari surga dan neraka.”

Hadith ini bukanlah bermaksud supaya setiap orang Islam emmentingkan masa hadapan di akhirat sahaja dan tidak perlu mementingkan masa depa di dunia ini. Tidak! Malah Islam telah mengajar umatnya supaya bersedia dan membuat persiapan untuk hari-hari muka mereka. Masing-masing perlu berusaha dan berkerja samada yang berhubung dengan keagamaan mahupun yang berhubung dengan keduniaan.

Rasulullah sebagai contoh tauladan yang utama buat orang-orang Islam. Kita dapat lihat bagaimana Rasulullah sendiri berusaha kearah masa depan da’wahnya. Baginda mengadakan perjanjian taat setia “mubayaah” di antara kaum Al Aus dan Al Khazraj. Di sebalik penghijrahan baginda merancang motif utama ialah untuk melaksanakan syar’iat Islam dan masyarakt Islam. Ekoran dari motif inilah, maka Rasulullah mengadakan perjajian pertama dan kedua dengan penduduk – penduduk Madinah. Seterusnya membuat persiapan untuk berhijrah kesana sebagai rangka kerja yang dinamik untuk masa hadapan Islam.

Berhubung dengan urusan keduniaan, pernah Rasulullah menyimpan barang-barang makanan untuk keluarganya hingga mencukupi setahun. Segala daya usaha ini tidaklah pula bercanggah dengan sifat tawakkal kepada Allah.

Oleh Dr Yusuf Al Qardawi



















Type the rest of the article here (body).

No comments: