Monday, May 12, 2008

MASA BERLALU TIDAK AKAN KEMBALI LAGI.

Masa berlalu kehadapan dengan cepat dan tidak pernah gostand. Di saat seronok, masa dirasakan berlalu dengan pantas sekali, tetapi di waktu kesedihan masa dirasakan terlalu lama.

Hakikatnya kehidupan di dunia amat singkat, biarpun pada orang yang lanjut usianya dan akhirnya meninggal juga. Di waktu ajal datang menjelma, usia yang panjang dirasakan bagai sekelip mata atau selama terpancarnya cahaya kilat di langit.



Firman Allah dalam surah Al-Nazi’at 46.

46. (Sangatlah dahsyatnya huru-hara hari itu, sehingga orang-orang Yang bersalah merasa) pada masa melihatnya: seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu petang atau paginya sahaja.

45. dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak), Dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang Yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan, dan Yang tidak mendapat petunjuk (ke jalan mencari untung semasa hidup di dunia).

Inilah hakikat masa yang ditentukan Allah tidak akan kembali lagi walau apa saja cara sekalipun. Al Hasan Al Basri mengungkapkan kata-kata yang sangat berharga:

Tidak suatu haripun bila terpancar sahaja fajar, melainkan masa akan menyeru kepada kamu: “Wahai anak Adam! Aku masa yang baru. Hanya pekerjaaan kamu menjadi saksi. Maka ambillah aku untuk bekalanmu. Sesungguhnya selepas aku pergi aku tidak akan kembali lagi hinggalah sampai ke hari kiamat nanti.

Wahai anak Adam! Sesungguhnya kau hidup hanyalah beberapa hari. Setiap hari yang berlalu pergi, hilanglah sebahagian dari umurmu.

Seorang penya’ir Arab mengatakan:

Semua yang hidup bagai dalam bahtera pelayaran,
Setiap hari dan bulan, kian jauh dalam perjalanan
Berhari bermalam semuanya bagai dalam impian
Dunia ditinggalkan , akhirnya kubur jua yang berdekatan.

Masa merupakan harta milik manusia yang paling berharga, bahkan lebih berharga daripada mutu manikam atau intan permata. Kenyataan ini ditegaskan oleh Al-Syahid Hassan Al- Banna:

Dia (masa) hidup! Tidak ertinya hidup manusia, selain dari masa-masa yang dia beramal, semenjak dari lahir hingga ke saat yang terakhir!

Orang yang tidak tahu menghargai masa sekarang, dia akan menyesal yang amat sangat di akhirat nanti setelah dia tahu begitu bernailai masa jika dia beramal di waktu itu, tapi apakan daya lagi masa keemasan untuknya telah hilang.

Al quran menyebut manusia akan menyesal dua kali yang mana penyesalan itu tidak berguna langsung.

Penyesalan pertama:

Di saat ajal hampir padam. Semua manusia yang terbabit bercita-cita dengan penuh harapan agar usianya disambungkan lagi walaupun sekejap untuk membolehkan memperbaiki dirinya dan cuba mendapatkan semula masa keemasan yang telah hlang itu.

Firman Allah dalam surah Al Munafiqun ayat 9-10.

9. Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). dan (ingatlah), sesiapa Yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang Yang rugi.

10. dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki Yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadaNya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu Dengan katanya: " Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa Yang sedikit sahaja lagi, supaya Aku dapat bersedekah dan dapat pula Aku menjadi dari orang-orang Yang soleh ".

Al quran lantas mengyanggah angan-angan kosong tersebut dengan ayat seterusnya;

11. dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu Yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah amat mendalam pengetahuannya mengenai Segala Yang kamu kerjakan.


Penyesalan kedua.

Setelah berada di akhirat kelak. Semua manusia di waktu itu, tiap-tiap orang membawa saham untuk mendapat pembalasan Allah iaitu syurga dan neraka. Dimasa inilah ahli-ahli neraka berangan-angan supaya dapat dikembalikan kedunia semula, semuga dapat berbuat amalan yang soleh. Apa yang mereka harapkan itu adalah suatu yang tidak akan muncul kerana dunia sudah musnah. Di situ hanya masa untuk perhetongan dan pembalasan.

Firman Allah dalam surah Al Fathir ayat 36 – 37;

36. dan orang-orang Yang kafir, bagi mereka neraka Jahannam; mereka tidak dijatuhkan hukuman bunuh supaya mereka mati (dan terlepas dari seksa), dan tidak pula diringankan azab neraka itu dari mereka; dan Demikianlah Kami membalas tiap-tiap orang Yang melampau kufurnya.

37. dan mereka menjerit-jerit di Dalam neraka itu (sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, keluarkanlah Kami (dari azab ini); Kami akan mengerjakan amal-amal Yang soleh, Yang lain dari apa Yang Kami pernah kerjakan. (lalu Allah menempelak mereka): "Bukankah Kami telah melanjutkan umur kamu dan memberikan masa Yang cukup untuk berfikir dan beringat padanya oleh sesiapa Yang suka berfikir dan beringat? dan kamu pula telah didatangi oleh Rasul (Kami) Yang memberi amaran oleh itu, rasalah (azab seksa), kerana orang-orang Yang zalim tidak akan beroleh sesiapapun Yang dapat memberikan pertolongan".

Dengan jawapan tersebut, semua permintaan dan hujjah mereka terhenti di situ. Mereka tidak dapat lagi bersoal jawab dengan Allah kerana Allah tidak lagi menerima sebarang rayuan dari mereka.

No comments: