Thursday, September 18, 2008

DOA YANG DITUNTUT DI RAMADHAN




Maksudnya:

"Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang sangat suka mengampun, ampunkanlah dosa-dosa ku."


Hadith Nabi Muhammad s.w.a.: maksudnya

“Alangkah hairannya (ajaibnya) bagi orang yang sempat umurnya kepada menjelang Ramadan, apabila habis Ramadan dia tidak mengambil kesempatan untuk berdoa kepada Allah supaya mengampunkan semua dosa-dosanya”.

Siti Aisyah radiaAllahhu anha ingin sangat untuk bertemu peluang dengan malam Qadar (Lailatul Qadar), dia bertanya kepada nabi “Bilakah berlaku malam Qadar?”. Nabi bertanya kepada Aisyah semula “Apakah kamu nak buat bila kamu bertemu dengan malam Qadar?”. Aisyah menjawab “Saya tak tahu” kemudian Aisyah bertanya lagi “Apakah yang patut saya buat bila bertemu dengan malam Qadar itu?”. Nabi berkata kepada Aisyah “Malam itu malam yang amat baik untuk beramal dimalamnya dan amat mudah dimakbul Allah doanya”. Aisyah bertanya lagi “Apakah doa yang paling baik untuk aku berdoa pada malam itu?” Nabi mengajarkan doa tersebut di atas kepada Siti Aisyah radiaAllahhu anha.

Kebaiasaan doa ini dibaca dengan doa memohon dijauhkan daripada azab neraka dan minta syurga sebagaimana dibawah ini.



Bermaksud:

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepada Mu akan keredhaan dan Syurga Mu, dan kami berlindung dengan Mu daripada kemurkaan Mu dan azab neraka Mu.

Ya Allah, sesungguhnya Engkau maha pengampun lagi maha mulia serta sangat menyukai kemapunan, maka ampunkanlah kami, dan ampunkan juga kedua ibu bapa kami dan seluruh orang Islam lelaki dan perempuan dengan rahmat Mu. Ya Allah wahai yang paling mengasihan daripada segala yang mengasihani.


Ketika bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini masih ada dan masih belum terlambat untok berdoa.. gunakan kesempatan ini untuk berdoa sebanyak-banyaknya.




No comments: