Monday, October 15, 2007

Fahami Doa Khatam Quran

Doa Khatam Ql Quran.(Terjemahan)

Ya Allah rahmatilah aku dengan alquran, Jadikan dia sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk dan rahmati bagiku.

Ya Allah ingatkanlah apa yang aku lupa daripadanya, berikanlah ilmu apa yang belum aku ketahui mengenainya, anugerahkanlah kepadaku untuk membacanya ditengah malam dan penghujung siang, jadikanlah ia sebagai hujah bagiku wahai Tuhan seru sekalian alam.

Ya Allah perbaikilah bagiku agamaku kerana dialah penjaga urusanku, perbaikilah duniaku kerana di dalamnya aku hidup, perbaikilah bagiku akhiratku kerana ia tempat kembaliku, jadikan kehidupan sebagai tambahan segala kebaikan bagiku dan jadikanlah kematian sebagai istirihatku dari segala kejahatan.

Ya Allah jadikan sebaik-baik umurku pada penghabisannya, dan sebaik-baik amalku adalah penutupannya dan sebai-baik hari bagiku adalah hari berjumpa dengan Mu.

Ya Allah aku mohon kepadaMu kehidupan yang tenteram, kematian yang tenag dan tempat kembali yang tidak menyedihkan dan tidak membuka aib.

Ya Allah aku mohon kepadaMu sebaik-baik permohonan, sebaik-baik doa, sebaik-baik kejayaan, sebaik-baik ilmu, sebaik-baik amal, sebaik-baik pahala, sebaik-baik kematian, teguhkanlah aku, beratkanlah timbangan kebaikanku, tinggikanlah darjatku, terimalah solatku, ampunilah segala kesalahanku, aku mohon ketinggian surga.

Ya Allah mohon kepadaMu mendapatkan rahmatMu dan keteguhan pengampunanMu, keselamatan dari segala dosa, kejayaan dari semua kebajikan, keuntungan surga dan keselamatan dari neraka.

Ya Allah perbaikilah akhir hajat kami dalam segala perkara, selamatkan kami dari kenistaan hidup di dunia dan seksa akhirat.

Ya Allah anugerahkan bagi kami ketakutan kepadaMu yang dapat menghindarkan kami dari berbuat maksiat kepadaMu, ketaatan yang dapat menyampaikan kami surgaMu, keyakinan yang dapat memperkecikkan musibah dunia yang menimpa kami, berilah kenikmatan kepada kami dengan pendengaran, penglihatan dan kekuatan kami selama hidup kami, jadikanlah dia sebagai peninggalan kami, jadikanlah pembalasan kami kepada orang yang menzalimi kami, tolonglah kami menghadapi orang yang memusuhi kami, janganlah Engkau jadikan dunia sebagai kehendak kami paling besar dan pengetahuan paling akhir kami, janganlah Engkau beri kekuasaan atas kami kepada orang yang tidak mengasihi kami.

Ya Allah jangalan Engkau tinggalkan dosa-dosa pada kami melainkan telah mengampuninya, janganlah Engkau tinggalkan kesusahan pada kami melainkan telah mengembirakannya, janganlah Engkau tinggalkan hutang-hutang kepada kami melainkan Engkau telah menunaikannya dan jangan Engkau tinggalkan sesuatu keperluan dunia dan akhirat pada kami melainkan Engkau telah menunaikannya wahai Zat yang Maha mengsihani.

Ya Allah berikan kepada kami kebaikan dunia dan kebaikan akhirat dan selamatkanlah dari kami seksa api neraka, semuga Allah melimpahkan selawat dan salam keatas Junjongan kita Nabi Muhammad s.a.w dan kepada keluarganya serta para sahabat-sahabatnya yang baik-baik.

No comments: